Física i Química a Batxiller

Blog de física i química

Controls fets durant el curs 08-09

with 16 comments

Written by jordibardaji

Mai 25, 2009 a 7:05 pm

16 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. hola jordi
    per favor pots penjar s’examen de recuperacio de quimica k hi havia un problema k no sabia fer. gracis
    podries dir-me si entrara molta de teoria
    moltes gracis jordi
    bon estiu

    mªdel mar

    Juliol 20, 2009 at 10:38 am

    • Hola Maria del Mar:

      Avui penjaré el control de final de curs de química. De teoría pot sortir el que hem vist a classe. Més o menys el que he anat posant als controls que hem anat fent.

      Si tens dubtes pregunta, si algun problema no els saps fer o no entens una passa intenta explicar-me el teu dubte a la pregunta. A vegades verbalitzant les dubtes es resolen els problemes i t’ajudarà a centrar on tens el dubte.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juliol 20, 2009 at 10:48 am

  2. hola jordi!!

    podries penjar s’examen derrer de quimica que varem fer sobre estequiometria, gasos y dissolucions perfavor

    gracies

    mª del mar ferrer

    Juny 18, 2009 at 4:21 pm

    • Hola Maria del Mar:

      Ja està penjat el control.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 18, 2009 at 4:32 pm

  3. Hola Jordi! tenc un problema amb un exercici d’electroestàtica: 1- Dos cargas q=2 10 ⁻⁶C y q’=3 10⁻⁶ C se hallan separadas 40 cm. Determina en qué punto o puntos de la línea que une ambas cargas es nulo: a) el campo eléctrico; b) el potencial. c) La fuerza a que es sometida una carga de -2*10⁻⁶C. Situada a 10cm a la derecha de q entre las dos cargas.

    El meu dubte és a l’apartat c. No sé com plantejar el problema.
    Gràcies pel teu temps.

    Albert Frau

    Juny 18, 2009 at 11:47 am

    • Hola Albert:

      1- Dos cargas q=2 10 ⁻⁶C y q’=3 10⁻⁶ C se hallan separadas 40 cm. Determina en qué punto o puntos de la línea que une ambas cargas es nulo: a) el campo eléctrico; b) el potencial. c) La fuerza a que es sometida una carga de -2*10⁻⁶C. Situada a 10cm a la derecha de q entre las dos cargas.

      Si saps fer l’apartat b) No entenc quin problema tens amb el c). Allà va!!

      LA força és un vector. PEr tant, hem de tenir en compte la direcció i el sentit de les forces que actuen sobre la càrrega de -2*10⁻⁶C.

      Si la càrrega en questió és de signe negatiu i està entre dues de signe positiu vol dir que la força que sufrirà la càrrega sera la diferència de les forces exercides per la càrrega q i q’ perquè com que està al mig de les dues i les dues son positives cadascuna estirarà la càrrega negativa cap a ella. Per tant, tenim dos vectors de igual direcció i sentit contrari. Només falta calcular les forces que son degudes a cada càrrega i restar el mòdul. En aquest cas (només fa falta el mòdul) perquè hi les tres càrregues estan sobre la mateixa direcció.

      Mòdul de la força creada per la càrrega q sobre la càrrega negativa: |F|= | k* (2 10 ⁻⁶C * (-2*10⁻⁶C)) / (0,1)²| ; com que estem parlant del mòdul serà sense signe.

      Mòdula de la força creada per la càrrega q’ sobre la càrrega negativa: |F|= |k* (3 10⁻⁶C * (-2*10⁻⁶C))/ (0,3)² | ; com que estem parlant del mòdul serà sense signe.

      Com ja en dit abans el que ens interessa es el sentit dels vectors i aquest és de sentit contrari: Per tant, restam els mòduls calculats abans.

      Com que el que estem calculant és una força (que és un vector) hem de donar mòdul, direcció i sentit. El mòdul és el valor de la resta (en valor absolut) de |Fq -Fq’|. LA direcció es qq’ i el sentit (o sigui cap on serà accelerada la càrrega cap a la dreta o esquerre) vendrà donada pel signe de la diferència entre els dos mòduls. Si |Fq| > |Fq’| el sentit de la força resultant serà cap a l’esquerre (cap a q). Si |Fq| < |Fq'| serà cap a la dreta (cap a q'). Si |Fq| = |Fq'|. La força resultant serà zero (la càrrega estarà en equilibri a l'espai).

      OK?

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 18, 2009 at 4:59 pm

      • ok jordi! gràcies!

        Albert Frau

        Juny 18, 2009 at 5:46 pm

      • gracis jordi! OK!

        Albert Frau

        Juny 18, 2009 at 5:46 pm

  4. hola jordi!
    una questio per assegurar-me: jo tenc el primer i tercer trimestre aprovats,es a dir, la cinematica; del primer. i l\’electroestatica i corrent electric pertanyent a la tercera.
    Doncs, m\’he de presentar a tota la fisica o al temari que nomes pertany a la segona avaluacio?
    gracies pel teu temps.

    Albert Frau

    Juny 17, 2009 at 11:32 am

    • Hola Albert:

      Ahir em vàren fer la mateixa pregunta. El que tingui suspesa la segona avaluació s\’ha de presentar de tota la física incloent la física vista a la darrera avaluació.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 17, 2009 at 12:35 pm

  5. L’enunciat és el següent: Sobre un pla inclinat hi ha un cos de 2kg. Aquest cos té una corda que unida a una politja subjecta un altre cos de massa 5Kg que cau verticalment. El coeficient de fregament entre el cos i el pla inclinat és 0,8. L’angle d’inclinació de la superfície del pla inclinat amb l’horitzontal és de 30º. Determina amb quina acceleració es mou el sistema, cap a quin costat i la tensió de la corda.

    El que nosaltres no sabem determinar són els signes a l’hora de posar les formules de cada massa, ja que no sabem la manera de com es mourà el sistema.
    gràcies!

    Albert Frau

    Juny 16, 2009 at 10:37 pm

    • Es fa exactament igual com l’exercici que varem fer a classe ahir.

      Primer suposes un sentit de moviment del sistema i dones el signe positiu al sentit triat.

      En aquest cas podriem donar el sentit positiu al sentit de caure de la massa de 5 kg i, per tant, també al de pujada de l’altre massa.
      Per a la massa de 5 Kg : P -T = m5 * a; 5*10 – T = 5 * a:

      Per a la massa de 2Kg; T – P(component horitzontal) – Ffregament = m2 * a;

      – P(component horitzontal) = 2 * 10 * sin 30;

      – Ffregament= 0,8 * 2*10* cos 30;

      Substituint tenim un sistema de dues eq en dues incógnites. El que feim es sumar les dues eq. i ens queda una sola equació amb la a com incógnita. Ara hem de veure que si l’acceleració és positiva vol dir que la suposició que hem fet a l’inici és la correcte.

      Si l’acceleració que surt és negativa vol dir que el sistema no es mou en le sentit suposat. Però això tampoc vol dir que es mogui necessariament en l’altre sentit. Suposem que dona una a negativa. tot i que matemàticament és correcte no vol dir que físicament ho sigui. Això es degut a que hem fet una suposició que ens a conduit a un sentit de moviment que es degut en part a l’ajuda de la força de fregament. Cosa que no és correcte. El fregament sempre és contrari al moviment. Per tant, hem de tornar a escriure les equacions.

      Massa de 5 Kg: T – P= m5 *a

      Massa de 2Kg : P(component horzontal sobre el pla) – Ffregament – T= m*a;

      Ara calculem sumem les dues equacions per tal de trobar la acceleració; Ens hauria de donar positiva. Si és així la suposició aquesta vegada és correcte i, per tant, la massa de 5 kg puja i la de 2Kg baixa fregant la superfície del plà inclinat.

      Què passa si en aquest cas l’acceleració surt una altre vegada negativa? Doncs que el sistema no es mou. La força de fregament és suficientment gran com per impedir el moviment.

      Espero haver-me explicat. Si no és així pregunta. Et demano que la pròxima vegada donis totes les dades possibles quan preguntis. Obtindràs la resposta més ràpid i a més et farà pensar millor sobre el problema.

      Avui seré a l’insti des de les 10:45 fins les dues si teniu dubtes estic a la vostra disposició.
      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 17, 2009 at 9:54 am

  6. hola jordi! estic amb en Miquel estudiant i tenim un problema amb un exercici de l’examen de dinàmica. És el número 4, que consisteix amb un sistema de politges en un pla inclinat. El nostre dubte consisteix en que no sabem interpretar correctament els signes, ja que el problema ens demana que esbrinem cap on es dirigeix el sistema.
    gràcies per l’ajuda!🙂

    Albert Frau

    Juny 16, 2009 at 5:07 pm

    • Hola Albert,
      És el mateix exercici que hem fet a classe? Quin examen és? Em podries posar quin és l’enunciat i on és que no esteu encallats?
      Pel que dius és exactament com el que hem fet avui a classe.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 16, 2009 at 7:19 pm

  7. jordii pots posar els resultats dels exercicis dels examens?

    graciss!!:)

    Adrià Ortega

    Juny 13, 2009 at 3:30 pm

    • Hola Adrià:

      Que jo recordi els exercicis de tots els examens que hem fet han estat corregits a la pissarra a classe.

      Si téns problemes amb algún exercici en concret em dius a ón i intentaré resoldre el dubte.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 14, 2009 at 4:38 pm


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: