Física i Química a Batxiller

Blog de física i química

Apunts de química

with 86 comments

Inorgànica: Tabla de valencias. En formato pdf aquí (valencias).

VALENCIA +1

VALENCIA +2

VALENCIA +3

Nombre

Símbolo

Z

A

Nombre

Símbolo

Z

A

Nombre

Símbolo

Z

A

Hidrógeno

H

1

1

Berilio

Be

4

9

Boro

B

5

11

Litio

Li

3

7

Magnesio

Mg

12

24

Aluminio

Al

13

27

Sodio

Na

11

23

Calcio

Ca

20

40

Galio

Ga

31

70

Potasio

K

19

39

Estroncio

Sr

38

88

Indio

In

49

115

Rubidio

Rb

37

86

Bario

Ba

56

187

Escandio

Sc

21

45

Cesio

Cs

55

133

Radio

Ra

88

226

Itrio

Y

39

89

Francio

Fr

87

223

Cinc

Zn

30

65

Lantano

La

57

139

Plata

Ag

47

108

Cadmio

Cd

48

112

Actino

Ac

89

227

VALENCIA +1, +2

VALENCIA +1, +3

VALENCIA +2, +3

Nombre

Símbolo

Z

A

Nombre

Símbolo

Z

A

Nombre

Símbolo

Z

A

Cobre

Cu

29

64

Oro

Au

79

197

Hierro

Fe

26

56

Mercurio

Hg

80

201

Talio

Tl

81

204

Cobalto

Co

27

59

Níquel

Ni

28

58

VALENCIA +2, +4

VALENCIA –2, -4, -6

VALENCIA –3, -5

Nombre

Símbolo

Z

A

Nombre

Símbolo

Z

A

Nombre

Símbolo

Z

A

Carbono

C

6

12

Oxígeno

O (2)

8

16

Nitrógeno

N

7

14

Silicio

Si

14

28

Azufre

S

16

32

Fósforo

P

15

31

Germanio

Ge

32

73

Selenio

Se

34

79

Arsénico

As

33

75

Estaño

Sn

50

119

Teluro

Te

52

128

Antimonio

Sb

51

122

Plomo

Pb

82

207

Bismuto

Bi

83

209

VALENCIA –1, -3, -5, -7

Nombre

Símbolo

Z

A

Flúor

F (1)

9

19

Cloro

Cl

17

36

Bromo

Br

35

80

Iodo

I

53

127

OBSERVACIONES: HAY ELEMENTOS QUE APARECEN EN UNA COLUMNA CON MÁS VALENCIAS DE LAS QUE LES CORRESPONDE. LAS CORRECTAS SON ÉSTAS:

  • EL OXIGENO TIENE SÓLO VALENCIA 2

  • EL FLUOR TIENE SÓLO VALENCIA 1

Orgánica: Orden de preferencia de grupos

·Cuando en un compuesto hay un sólogrupo funcional, la cadena principal es la que contiene la función, y se numera de tal forma que corresponda al carbono de la función el localizador más bajo posible.

·Cuando en el compuesto hay másde ungrupo funcional, la cadena principal es la que contiene la función preferente; las demás funciones no se tienen en cuenta e se nombran como substituyentes.

El orden de preferencia acordado por la IUPAC es:

Nombre

Fórmula

Terminación

Como substituyente

Ac.carboxílico

R-COOH

-oico

carboxi-

Éster

R-COOR’

-oato

oxicarbonil-

Amida

R-CO-NH2

-amida

carbamoíl-

Nitrilo

R-CºN

-nitrilo

ciano-

Aldehído

R-COH

-al

formil-

Cetona

R-CO-R’

-ona

oxo-

Alcohol

R-OH

-ol

hidroxi-

Fenol

Ar-OH

-ol

hidroxi-

Amina

R-NH2

-amina

amino-

Éter

R-O-R’

-oxi-

oxi-, oxa-

Doble enlace

R=R’

-eno

…enil-

Triple enlace

RºR’

-ino

…inil-

Halógeno

R-X

fluoro-, cloro-

bromo-, iodo-

Nitroderivados

R-NO2

nitro-

Radical alquilo

R-R’

-ano

…il-

Taula Periòdica dels elements

Taula Periòdica convencional

Taula Periodica en format "Maya"

Taula Periodica en format “Maya”

Explicació de l’ús de la taula periòdica “Maya”.

Alguns apunts d’aquesta pàgina han estat elaborats per Luis Ángel Herrero Aisa. I estan aquí penjats per cortesia seva.

Temes CTSA (2n Batxiller)

Importància de l’àcid sulfúric

Obtenció industrial de l’amoníac

Pluja àcida

Corrosio del Ferro i la seva prevenció

Contaminació Per CO2. Efecte Hivernacle

Protecció de la cap d’ozò

LaFermentació de la glucosa i el grau alcohòlic

Polímeros

Teoria

1. Teories_atòmiques.

2.- Taula periòdica i propietats

3.- L’enllaç

4.- Formulació orgànica

5.-estequiometria_compuestos

6.-gases_y_disoluciones

7.-reacciones_quimicas

Problemes

L’àtom

Taula periòdica i enllaç

Formulació inorgànica

Exercicis de formulació

Estequimetria y compuestos

Gases y disoluciones

Reacciones químicas

Formulación inorgánica resuelta

Enllaços

Càlculs estequiometria

Written by jordibardaji

Març 12, 2009 a 7:02 pm

86 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jordi, si tengo este ejercico:

    1. (2,5 punts) Podem considerar la benzina com una mescla d’octans (C8 H18).
    Conegudes les següents calors de formació: aigua gas = -242 kJ/mol; diòxid de
    carboni gas = -394 kJ/mol; i octà líquid = -250 kJ/mol.
    a) Escriu la reacció ajustada de combustió de la benzina.
    b) Calcula l’energia alliberada en la combustió de 5 litres de benzina sabent
    que la seva densitat és de 800 kg/m3
    .
    c) Quin volum de diòxid de carboni mesurat a 30 ºC i pressió atmosfèrica es
    generarà en aquesta combustió?
    Los moles de CO2 que son los 8 que tengo al ajustar la reacción? o tengo que volver a hacer los mismos calculos que en el apartado b y cuando llegue a moles de C8H18 poner la proporcion de los moles de CO2?
    Es que si lo hago de la segunda manera me sale un número de moles altísmo.
    Gracias 🙂

    Elena

    Mai 15, 2013 at 8:17 pm

    • Hola Elena,

      Los moles de CO2 son los correspondientes a los que se forman de quemar los 5 litros de gasolina. Con los 5 litros y la densidad hallas los g de gasolina –> moles de gasolina. con la reaccion ajustada sacas los moles de CO2 producidos -> PV=nRT -> hallas el volumen de CO2. OK?

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 15, 2013 at 10:11 pm

  2. Jordi en la correción del examen que has subido, en el ej 2 cuando pones 1.25g de C2H2 no son moles?
    y si son moles ya cambiaría la siguiente operación porque sería 1.25moles C2H2· 2’5 moles de O2/ 1 mol de C2H2 no?

    Elena

    Març 5, 2013 at 7:33 pm

    • Sí!, Elena tienes toda la razón del mundo! no sé que hice. Seguramente tuve una interrupción familiar!! 😦 Es evidente que del factor de conversión deben salir moles de C2H2 como tú dices. Y, sí, lo que dices es correcto. Voy a subirlo corregido ahora mismo. Gracias.

      Jordi Bardají

      Març 5, 2013 at 7:48 pm

      • siento ser tan pesada jaja. En el ejercicio 3 no está la reacción ajustada como pide el apartado a)?

        Elena

        Març 5, 2013 at 7:58 pm

      • Hola Elena,

        Sí que està ajustada. ¿Qué es lo que está mal según tú?

        Jordi

        Jordi Bardají

        Març 5, 2013 at 8:14 pm

      • Es que en los productos tengo Br2 y K2… pero en los reactivos solo tengo KBr

        Elena

        Març 5, 2013 at 8:19 pm

      • En los reactivos tienes un 2 delante del KBr!!!

        Jordi Bardají

        Març 5, 2013 at 8:24 pm

      • Ah vale que la has ajustado abajo del todo, no la había visto.
        Muchas gracias 🙂

        Elena

        Març 5, 2013 at 8:34 pm

      • De nada,

        Ya he subido las soluciones con el ejercicio 2 corregido. Gracias de nuevo.

        Jordi

        Jordi Bardají

        Març 5, 2013 at 8:38 pm

  3. Jordi si yo en una semireacción tengo As2O3 -> As2O5
    que tengo que hacer: As2O3 -> As2O5 + 2e-? es que no estoy segura porque como si es así no tengo los mismos oxigenos en cada lado.

    Elena

    febrer 16, 2013 at 8:36 pm

    • Hola Elena,

      Debes añadir agua a la izquierda i H+ a la derecha. Así:

      2H2O + As2O3 -> As2O5 + 4 H⁺ + 4e⁻

      Seguramente en la otra semireacción se produce un ácido.

      OK?

      Saludos,

      Jordi
      PD: Así me gusta, ¡que preguntes!

      Jordi Bardají

      febrer 16, 2013 at 10:55 pm

      • Muchas gracias.

        Elena

        febrer 17, 2013 at 7:26 pm

  4. Jordi en moodle en el apartado que has subido que pone soluciones examen form org en el número 12 de nombrar no sería 2-metilbutanoat d’etil?

    Elena

    Octubre 30, 2012 at 6:51 pm

  5. Jordi carbonato de hierro (III) como sería?

    Elena

    Octubre 29, 2012 at 8:02 pm

    • Carbonato de Hierro (III) es la sal de hierro (III) del ácido carbónico H2CO3 (el dos y el 3 deberían ser subíndices). Como el ácido tiene does hidrógenos ponemos dos hierros. La valencia del hierro se la ponemos al ión carbonato. Quedaría: Fe2(CO3)3. Dónde otra vez los números deberían ser subíndices.

      PS: Te convendría saber que el ácido carbónico proviene del óxido carbónico CO2 + H2O -> H2CO3

      Espero haberte resuelto la duda.

      Jordi Bardají

      Octubre 29, 2012 at 8:11 pm

  6. Jordi en un ejercicio que me pide la fracción molar de la acetona en una disolución acuosa yo tengo que poner los moles de la acetona dividido entre los moles de la acetona+los moles del agua?

    Elena

    Octubre 7, 2012 at 1:05 pm

  7. Hola Jordi, sóc Laura Hervalejo de 1r A (batx), no tenc molt clar si anomeno bé els compostos següents, són del llibre: pag152 nº10

    a) 3-buteno-1,2-diol
    b) 5-metil-3pentin-2-ol
    c) 5-clor-3-metil-2-hexen-1,4-ol
    d) Dimetilétero
    e) Etinilciclohexaéter
    f) 1-butenona
    g) 2-cloro-3-pentenal
    h) Butenodial

    També em podries explicar la diferencia entre benzaldehid i benzaldehidre. Gràcies!

    Laura

    gener 1, 2010 at 2:48 pm

    • Hola Lauritta93!!

      a) 3-buteno-1,2-diol OK

      b) 5-metil-3pentin-2-ol

      OK

      c) 5-clor-3-metil-2-hexen-1,4-ol

      5-cloro-3-metil-2-hexen-1,4-diol
      T’he posat en negreta el que falta.

      d) Dimetilétero

      Dimetiléter !! La o final deixa-ho per hetero 😉

      e) Etinilciclohexaéter

      Etinilciclohexiléter
      hexil perque el cicle, en aquest cas, és un radical.

      f) 1-butenona

      butenona El grup funcional cetona -CO- está al carbono número 2. Pero fixa’t que, en realitat, el localitzador és inútil, no pot estar el grup cetona en aquest cas en lloc més que al carbono 2.

      g) 2-cloro-3-pentenal
      OK

      h) Butenodial

      OK. No hay otra posibilidad de colocación de los grupos funcionales, por tanto, los indicadores numéricos se obvian.

      També em podries explicar la diferencia entre benzaldehid i benzaldehidre. Gràcies!

      Benzaldehído: és correcte. Però Benzaldehidro no ho he vist mai enlloc. Ho he cercat a internet i només surt a unes quantes págines que son la mateixa traduides a varios idiomes. És un error.

      De totes maneres, dehydro, es pot veure que en medicina s’anomena a la perdua de dos o més hidrógens a molécules. Però son compostos molt raros, per res del nivell de batxiller. Jo en tota la carrera de química no ho habia vist mai.

      Bon any nou.

      Jordi

      Jordi Bardají

      gener 2, 2010 at 8:13 am

  8. Hola jordi, soy soje de primero de baxiller A.
    Resulta que junto con Daniela hemos estado mirando lo de la configuración electronica por ejmplo la de Brom.

    numero atomico: 35

    la configuración nos sale: 1s2-2s2-3s2-3p6-4s2-3d10-4p5. Supuestamente está bien, pero en el libro te pone que las ultimas capas son: 3d10-4s2-4p5.

    Y no se si es que lo hago mal o bien.

    Gracias! de antemano

    Jose Luis

    Octubre 12, 2009 at 1:57 pm

    • Hola José Luis y Daniela:
      La única diferencia entre lo que vosotros decís y lo que decís que pone el libro es el orden. Evidentemente, si lo pones según el orden energético de menos energía a más energía está bien tal y como lo habéis puesto vosotros. El libro ordena los orbitales según el número atómico n (principal). Lo que pasa es que los ha rellenado según la regla de möller y luego los ha ordenado por orden creciente de número cuántico principal. Es correcto. Lo importante es llenar los orbitales según la regla de Möller. Luego es verdad que se suele nombrar en orden creciente de número cuántico (principal).

      Jordi

      Jordi Bardají

      Octubre 12, 2009 at 3:35 pm

  9. Hola, veig que hi ha hagut un intrús per aquí.. és que es meu germà és molt graciós quan vol, me sap greu.

    Neus Riutord

    Juny 7, 2009 at 8:50 pm

  10. Hola Jordi
    Tornam a ser n’Almudena i na Lola
    el problema 20 de dissolucions no ens surt la part de sebre el tant per cent, ens la podries explicar

    Graciies!

    Almudena Bennassar

    Juny 7, 2009 at 7:20 pm

    • 20- Se disuelven 40 l de cloruro de hidrógeno gas medidos a 25oC y 740 mm.Hg en agua. El volumen de la disolución resultante es 250 ml y su densidad 1,11 g/ml. Determina la molaridad y el tanto por ciento en masa de la disolución.

      % en masa = g de HCl /100g de dion.
      Pes molecular HCl = 36,5g;
      P = 740/760 atm;
      T= 298 K
      moles de de HCl en 40l a 25ºC y 740mm Hg ? n=PV/RT; Suposam que és gas ideal.
      n= (740/760)*40 / (0,082 * 298) = 1,593852039 moles;

      (1,593852039 molesHCl /250ml dion) * (36,5gHcl/ 1mol HCl) * (1 ml dion / 1,11g de dion) = 0,2096418 g de HCl/g dion.

      En 100g de dión habrá 20,9 g de HCl. O sea un 20,9% en peso.

      Jordi Bardají

      Juny 7, 2009 at 7:58 pm

  11. Hola, soc es germà de na Neus Riutord. Mola molt sa pàgina i a damunt se pot aprendre un munt.
    M’han dit que es professor es molt bo i ensenya molt bé.
    Una abraçada i mitja

    Jaume Riutord

    Juny 7, 2009 at 6:22 pm

    • Hola Jaume:

      La teva germana et matarà quan vegi el comentari. Si no fos perquè no et tinc a classe diria que en vols fer la pilota. Com que no és així, diria que el que vols es empipar una mica a la teva germana. 😉

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 7, 2009 at 6:30 pm

  12. Hola Jordi som n’Almudena, na Lola i jo esteim estudiant i ara tenim un problema amb l’exercici 8 de gasos, ens el podries explicar perfavor?

    Gràcies

    Lola Homar

    Juny 7, 2009 at 11:23 am

    • Hola Lola i Almudena:

      8- Determinado gas tiene una densidad de 0,48 g/l a 500 mm.Hg de presión y 27°C.
      ¿Cuál es su peso molecular? R:18 g/mol

      P= 500/760 atm;
      T = 300 K;
      V = 1 l;

      P V = n RT; n = P V/ RT; n/1 =(500 / 760) *1 / (0,082 * 300); n = 0,026743688 moles; n = g de sustancia/ peso molecular; En un litro el problema diu que pesa 0,48g; Vol dir que 0,026743688= 0,48 / pes molecular; pes molecular = 0,48/0,026743688 = 18 g.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Juny 7, 2009 at 6:47 pm

  13. hola Jordi, me pots explicar el 12 i 13 de disolucions?

    Gracies.

    María Frau

    Juny 6, 2009 at 8:00 pm

    • Respondré només al 12; el 13 és similar.

      N’hem fet de similars a classe. El % en pes és els grams de solut per 100g de dissolució.

      Suposarem que la
      (1,17M de ZnSO4 / 1 litro dion ) * (161,454g ZnSO4 / Mol) * ( 1l dion / 1,18 * 10³ g dion ) El resultat ens donarà els g de ZnSO4 / g dion. Multipliquem per 100 i obtindrem el % en pes de la disolució.

      Jordi Bardají

      Juny 6, 2009 at 10:07 pm

  14. otra cosa, tenemos problemas hecho de “conceptos fundamentales” y no los veo colgados =S te refieres a otros o sino los puedes colgar porfa?

    María Corrales

    Juny 6, 2009 at 7:03 pm

    • El que busques està a l’apartat “Estequimetria y compuestos” de la part de problemes.

      És bastant decepcionant que no t’hagis preocupat per tenir el apunts. Duen molt temps penjats. ¡Dilluns és l’examen!

      Jordi Bardají

      Juny 6, 2009 at 9:56 pm

      • Esque como pone estequiometría pensé que eran los de estequiometria de las reacciones químicas…=S tengo los apuntes desde hace bastante ya

        Maria Corrales

        Juny 7, 2009 at 10:54 am

      • ¡Me alegro de que sea así!

        Jordi

        Jordi Bardají

        Juny 7, 2009 at 6:53 pm

  15. Hola Jordi!!

    El 14 de gases es un poco raro porque en condiciones normales 1 mol ocupa 22.4 litros y nos dice que 1 mol de 02 ocupa 11,2. Me lo puedes explicar porfavor?

    María Corrales

    Juny 6, 2009 at 5:33 pm

    • El problema nº 14 el que diu es que completis la taula. Si hi ha 11,2 l en condicions normals vol dir que hi ha 1/2 mol. Si hi haguès un mol ocuparía 22,4 l en condicion normals!!

      Jordi Bardají

      Juny 6, 2009 at 9:18 pm

  16. hola jordi!
    una cosa, a veure si em pots ajudar a resoldre un problema; és el 12 de Estequiometria de las reaccions quimicas.
    gracies!!

    Albert Frau

    Juny 6, 2009 at 12:55 pm

    • Problema 12:

      12- ¿Qué volumen de disolución de HCl al 1,7% en peso y ρ =1,01 g/ml se necesita para reaccionar totalmente con 100 ml de otra de carbonato de sodio 1,50 M? Los productos de la reacción son cloruro de calcio, dióxido de carbono y agua. R: 605 ml

      Diria que hi ha un error. A un lloc es parla de Calcio i a l’altre de Sodio. O un o l’altre. Suposarem que on posa Calcio hauria de posa Sodio. Ho podriem fer al revés.

      Primer hem de saber quans mols hi ha de carbonato de sodio dins 100ml de uns disolució de 1,5M. N’hi ha 0,15M dins 100ml.

      Escrivim l’equació química (la igualam):

      Na2CO3 + 2HCl —> 2NaCl + CO2 + H2O

      Per a cada mol de Carbonat Sodic necessitem 2 mols de HCl. Per tant, haurem de menester el doble de HCl, o sigui 0,3M. Ara el problema es quan volum de la dissolució de HCl hem d’agafar de la botella.

      dHCl = 1,01g/ml = 1,01*10³ g/l

      0,3 Mol HCl * (36,5 gHCl / 1mol Hcl) * (100g dion /1,7g HCl) * (1litro HCl /1,01 *10³ g de dion HCl ) =

      Si els números no son correctes amb el resultat ho proves en Calcio en lloc de Sodio.

      Jordi Bardají

      Juny 6, 2009 at 9:47 pm

      • y el 1.7% en peso no lo usamos para nada?

        Maria Corrales

        Juny 7, 2009 at 11:18 am

      • Hola María:

        Sí, por supuesto!. Me había olvidado de copiar del papel al ordenador este factor de conversión. Ahora está corregido. Gracias por la pregunta.

        Jordi

        Jordi Bardají

        Juny 7, 2009 at 6:26 pm

  17. Hola Jordi:

    Una cosa, a l’examen ens donaras una taula periodica, no? i haura els elements escrits (sera muda)?

    I una altra cosa: tambe ens hem de saber alguns noms tradicionals, com “acido acetico”?

    Gracis!

    Miquel Nadal

    Mai 18, 2009 at 7:12 pm

  18. Hola Jordi:

    Una cosa, com sera sa tala periodica que ens donaras a l’examen? Hi haura els noms dels elements, no?

    I una altra cosa: moltes molecules que surten a la pag. d’alonsoformula tenen diferents noms, com acido acetico, per exemple; aquestes tambe les hem de saber?

    Gracis!

    Miquel Nadal Nadal

    Mai 18, 2009 at 6:52 pm

    • Hola Miquel:

      A la taula periódica no hi haura els noms. Jo us donaré una taula periòdica.

      Sí. Heu de saber tots els noms dels compostos en noms especials que hi ha als apunts.

      Tot el que hi ha als apunts entra. A menys que s’hagi dit explícitament a classe que no entri.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 8:53 pm

  19. jordiii!!
    lo de aniones i cationes entraa?? com per exemplee ion zinc Zn^2+

    gracies!:)

    Adrià

    Mai 18, 2009 at 5:56 pm

    • Hola Adrià:

      No n’hem parlat a classe. No entra.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 6:00 pm

  20. Jordi, entran los peróxidos?
    Gracias 🙂

    María Frau

    Mai 18, 2009 at 5:40 pm

    • Hola María:

      Me suena que los hemos visto en clase. Por tanto, entran.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 6:30 pm

  21. Jordi, un dubte. M’hos vares apuntar a sa pissarra que només entrarien compostos amb un grup funcional. Aquest tipus de composts entren CH3-CHOH-COOH?
    Gràcies

    Cati Rigo Rigo

    Mai 17, 2009 at 7:44 pm

    • Hola Cati:

      He respost abans a un parell de comentaris anteriors en el mateix sentit. No. A més avui ho hem discutit a classe. (Sé que el teu comentari el vares fer ahir).

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 6:28 pm

  22. por qué el ac. carboxílico tiene substituyente si está el 1ero de la tabla y se supone que es el más importante?

    María Corrales

    Mai 17, 2009 at 3:01 pm

    • Hola María:

      Porque pueden haber varios grupos carboxílicos en la misma molécula y el radical que lo lleve deberá nombrarse de alguna manera.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 6:25 pm

  23. jordi una pregunta, els anhidrids, hem de saber la nomenclatura tradicional? es que no me sona que l’haguem fet a classe,,

    graciies!

    Lola Homar

    Mai 17, 2009 at 2:54 pm

    • Hola Lola:

      La nomenclatura tradicional dels anhídrids no l’hem vista a classe. S’anomenen com els àcids corresponents però posant la paraula anhídrido abans. Per exemple: Anhídrido Sulfuroso SO2 (Dióxido de Azufre o Óxido de azufre (IV))
      Anhídrido sulfurico SO3 (Trióxido de azufre o Óxido de azufre (VI)).

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 6:42 pm

  24. otra cosa, solo existe iso- neo- y terc-?
    que si no he entendido mal iso se pone cuando está al principio neo en medio y terc al final? (lo de que hayan 2 radicales en un mismo carbono)

    creo que me he explicado un poco mal si no me entiendes me expresaré mejor XD =)

    María Corrales

    Mai 17, 2009 at 1:32 pm

    • creo que ya lo he entendido. Gracias

      María Corrales

      Mai 17, 2009 at 2:19 pm

      • De nada.

        Jordi

        Jordi Bardají

        Mai 18, 2009 at 6:31 pm

  25. Jordi si no te sabe mal me puede explicar esto que dice alonso en sus apuntes?

    Si hay dos o más radicales diferentes en distintos carbonos, se nombran por orden alfabético anteponiendo su número localizador a cada radical. en el orden alfabético no se tienen en cuenta los prefijos: di-, tri-, tetra- etc. así como sec-, terc-, y otros como cis-, trans-, o-, m-, y p-; pero cuidado si se tiene en cuenta iso-.

    como ejemplo: 5-isopropil-3-metil-octano

    María Corrales

    Mai 17, 2009 at 12:29 pm

    • Hola María:

      Quiere decir exactamente lo que dice. Me explico:

      Hemos dicho que los radicales se nombran por orden alfabético. Pero para ordenar alfabéticamente los compuestos es como si no tuvieran estos prefijos (di-, tri-, tetra- etc. así como sec-, terc-, y otros como cis-, trans-, o-, m-, y p-).

      O sea, que un tetraetil va antes de un dimetil por la regla que nombra alonso. Etil alfabéticamente va antes que metil. Lleve el metil cualquier prefijo (excepto iso).

      En cambio isopropil sí que va antes que metil. Porque la i va antes de la m y porque el iso sí se tiene en cuenta al ordenar alfabéticamente.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 6:22 pm

  26. Hola Jordii, varias cosass:
    lla priera es que si lo que te ha preguntado antes Albert Frau entraaa?? porque tiene un grupo alcohol y un eter y en teoria eso no ntraba no??
    luego la misma regunta que te ha echo lola …lo nuevo que has colgado entraa?? porque hay cosas que no hemos dado y otras que las hemos pasado MUY por encima.
    y la ultima duda es si podras decirme las respuestas de los ejercicios de quimica organica que pusiste el la webb??
    es que no tengo ni idea de frmular cosas como ciclopropil etil eter, acio formico o acetonitrilo, entre otrooss.
    graciass

    alicia

    Mai 17, 2009 at 10:52 am

    • Hola Alicia:

      1.- No entran dos grupos funcionales en la misma molécula.
      2.- Todo lo que hemos dado en clase entra salvo que se haya dicho que no explicitamente.
      3.- Ciclopropil etil eter. Crec que lo hemos resuelto hoy en clase hoy, sino este exactamente uno muy parecido.
      ácido fórmico. Mira los apuntes de química orgánica que están en la web. És un nombre común. Corresponde al ácido metanoico.
      Acetonitrilo. CH3CN. Hemos visto los nitrilos en clase. Éste no tiene misterio.

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 6:15 pm

  27. Jordi un dubte, m’hos vares apuntar a sa pissarra que només entrarien els compostos amb un grup funcional. Entraran compostos d’aquest tipus CH3-CHOH-COOH?
    Gràcies

    Cati Rigo

    Mai 16, 2009 at 11:34 pm

    • Hola Cati:

      Exactament. Avui ho hem comentat a classe.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 18, 2009 at 5:55 pm

  28. jordi, aixo que has posat nou, entra? es que hi han coses que no hem vist a clase, per cert, les oxisals encara no les hem vist no? les vorem dilluns?

    gracies

    Lola Homar

    Mai 16, 2009 at 8:06 pm

  29. jordii soc n’ADRIÀ a nes problemes que tu vares posar de formulació inorgánica ni ha un que es ARSINA i volia sebre si entraran akest tipos de compostos?
    gràcies!!

    Lola Homar

    Mai 16, 2009 at 7:33 pm

    • Hola Adrià:

      Dona-li records a na Lola. Veig que escrius des del seu messenger 😉

      A la pàgina 2 dels apunts de formulació inorgánica hi ha uns quans noms comuns de hidrurs (Amoniaco, Arsina, Estibina, Silano. Els heu de saber.

      Tot el que posi als apunts de formulació entra.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 16, 2009 at 7:41 pm

  30. Hola Jordi!
    Me podries dir com se diu en nomenclatura tradicional: AuH3

    Gracies!

    Almudena Bennassar

    Mai 16, 2009 at 5:27 pm

    • Hola Almudena:

      AuH3
      Hidruro Aúrico

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 16, 2009 at 6:26 pm

  31. Jordi, me podrias explicar cuando hay que poner “iso” en los éteres?
    Si no es mucha molestia, gracias

    María Frau

    Mai 16, 2009 at 5:23 pm

    • Hola María:

      Iso NO es un prefijo específico de los ésteres ni de los éteres.
      Se usa para designar un radical que es simétrico respecto al grupo dónde se enlaza. Debes haber visto isopropilo. Significa que es un radical propilo dónde el carbono que se enlaza es el central.

      CH3- CH-CH3 El segon carboni és per on s’enllaça.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 16, 2009 at 6:29 pm

  32. Hola Jordi,
    estoy haciendo problemas de la página de alonsofórmula y veo que en algunos hay, por ejemplo:
    CH3-CHOH-COOH
    Aquí hay un alcohol y un ácido carboxílico, tenemos que saber hacerlo?
    Gracias!

    María Frau

    Mai 16, 2009 at 5:06 pm

    • Hola María:

      No lo hemos visto en clase. Pero ya que lo preguntas:

      CH3-CHOH-COOH

      acido 2-hidroxipropanoico

      El grupo alcohol cuando funciona como grupo secundario se denomina hidroxi. He posat un arxiu que té una taula on hi ha l’ordre que indica quin és el grup principal si n’hi ha varios i com s’anomena si no és principal.

      jordi

      Jordi Bardají

      Mai 16, 2009 at 6:36 pm

  33. Hola Jordi! tenc un dubte en com anomenar aquest éter:

    CH3 – CH2 – O – CH2 – CH2OH

    em pots dir com es pot anomenar? gràcies!!

    Albert Frau

    Mai 16, 2009 at 3:46 pm

    • Hola Albert:

      CH3-Ch2-O-CH2-CH2OH

      etoxietanol

      El grup principal és l’alcohol (Etanol). Com que hi ha un eter aquest es considera un radical (etoxi).

      He posat una tabla que indica quina és la prioritat dels grups orgànics i com s’anomenen si no són principals.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 16, 2009 at 7:26 pm

  34. Hola Jordi! he entrado en la página que nos has recomendado de Alonsofórmula.com y he estado haciendo ejercicios, y de química inorgánica no nos has explicado como se formula con 4 elementos verdad?

    en plan: Sr(HSO4)2—->hidrogenosulfato de estroncio.

    Esque yo esto nunca lo he dado. he de estudiarmelo también?

    María Corrales

    Mai 15, 2009 at 9:08 pm

    • Hola María:
      Sr (HSO4)2
      És una sal àcida. Sencillamente consiste en que hay uno de los hidrógenos del ácido que no ha sido sustituido. Sí, hay que estudiarlo. Nos faltan ver las sales, las veremos el lunes.

      Jordi

      Jordi Bardají

      Mai 16, 2009 at 12:29 pm

  35. Hola jordi, una cosa, esteim intentant fer els exercicis de estequiometria amb n’almu i apartir de l’exercici 6, ens demana coses que no sabem que son, la composició centesimal, els atoms/grams, etc, entra?
    t’agrairiem que contestasis abans de l’examen!

    gracies

    Lola Homar

    Abril 26, 2009 at 8:41 pm

  36. Jordi en los problemas 9 y 10…no falta saber reaccionar sin información? esque no lo hemos dado en clase…porque no nos dice que se obtiene. (estequiometria)

    Maria Corrales

    Abril 26, 2009 at 7:51 pm

  37. fallo meu jordi xD m’he equivocat jo!

    Lola Homar

    Abril 26, 2009 at 1:06 pm

  38. Jordi, una cosa, hi ha colque resultat correcte als exercisis?
    per exemple, el 14 l’he fet, jo crec que be, i el resultat no em dona el que posa al problema, pot ser que m’hagi equivocat pero com que no siria el primer pic que el resultat esta equivocat, m’agradaria que si tenguesis un moment mirasis els resultats.
    gracies!

    Lola Homar

    Abril 26, 2009 at 12:24 pm

  39. Només entra fins a estequiomètria no¿?

    Maria Corrales

    Abril 25, 2009 at 8:35 pm

  40. Jordi, una cosa, s’apartat de exercicis de l’àtom entra?

    Lola Homar

    Abril 25, 2009 at 8:18 pm

  41. Jordi en els exercicis de l’apartat d’estequiometria i composts, si al examen surt algun d’aquests nos posarás directament el nombre amb quu ho hem de fer, o igual que als primers exercicis d’aquest apartat?
    perquè ´sebrer-se això permi es de formulació.
    gracias!

    Almudena Bennassar

    Abril 25, 2009 at 10:48 am

  42. Jordi l’apartat 5 de teoria i el 5 de problemes són iguals.

    Cati Rigo Rigo

    Març 29, 2009 at 9:48 pm

  43. jordi crec ke lapartat 6 i 7 de teoria son iguals

    Joan Colom

    Març 23, 2009 at 8:50 pm

    • Tens raó. Ja està corregit. Gràcies,

      Jordi

      Jordi Bardají

      Març 25, 2009 at 10:24 am


Deixa una resposta a Jordi Bardají Cancel·la la resposta